Jun
20
2011

CrossFit?

“Your workout is our warm up”

Dat gezegd te hebben moet ik mijn lezers natuurlijk overtuigen dat die grootspraak waar is. Nu zal een klein deel van mijn lezers de rest van het verhaal niet hoeven lezen. Een reden is dat ze ondertussen al weten wat CrossFit is, of omdat ze hard mee trainen.
Voor de gene die nog niet mijn overambitieuze verkoop CrossFit praatje hebben gehoord en daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en ook nog eens opzoek zijn naar een nuttige sport/levens stijl waar je echt wat aan hebt, lees verder!

CrossFit is net als zo veel ander sporten bedoeld om je lichaam te verbeteren. Het grote verschil is alleen dat je geen doel voor ogen moet hebben te veranderen in een Hulk. Je kan je lichaam maar tot een bepaalde maximum trainen, dus moet je keuzes maken wat je wil. Je kan niet vandaag de marathon van New York winnen, morgen het Olympisch record gewicht heffen vestigen en dit jaar even de Toer de France fietsen in het geel.

Waar train je dan wel voor? Nu heel simpel je gaat voor de tweede plaats! Het doel is overal goed in worden maar niet heel goed…

Onderverdeeld train je de basis fitness principes zonder ze compleet te beheersen. Je isoleert niet maar gebuikt al je spiergroepen intensief en gevarieerd, en ook nog functioneel.

• cardiovascular conditioning
• stamina
• strength
• flexibility
• power
• speed
• coordination
• accuracy
• agility
• balance

Allemaal thermen die ik nog nooit had gehoord en waarvan ik nu zelfs nog niet helemaal zeker weet wat het betekend. Maar een deel die ik wel kan plaatsen zijn de gene die ik niet beheers. En wat ik het mooiste vind is dat er elke week voortgang is in mijn training. Zo train je veel met gewichten die je makkelijk kan tillen maar moet je die 20 keer optillen en boven je hoofd houden dan word het ongemakkelijk. Klink allemaal heel bekend voor mensen die al CrossFit doen. Maar ik heb er erg veel moeite mee om goed uit te leggen wat CrossFit nu eigenlijk doet met je lichaam. Een ding weet ik wel zeker, ik word sterker heb nooit meer last van mijn rug (spierpijn uitgesloten) en ik voel mij beter en slapeloze nachten ken ik niet meer!

Ik train nu ruim acht maand en heb vooral de eerste drie maand erg moeten afzien. Spierpijn was ik wel gewend maar het vergde aardig wat doorzettings vermogen om al die tijd continu spierpijn te hebben. Op het moment dat mijn spierpijn weg trok was alweer bezig met mijn volgende training. Nu was dat niet mijn grootste uitdaging, ik had niet zozeer moeite met de intensiteit van de training of de kracht die ik nodig had voor de workout. Maar het schortte meer aan de beperkingen die mijn lichaam had met de ongebruikelijke bewegingen (bv squat). Vooral het aansturen van je lichaam was erg lastig. Het is denk ik te vergelijken met het opnieuw leren lopen.

Wil je graag wat meer weten over CrossFit en een betere uitleg? Kom dan een keer langs bij Jaap’s Gym of hou de website in de gaten voor een Zondag middag training op het Hulsbeek. Je kan daar proeven aan CrossFit, en ook verslaafd raken ;)

Kijk voor een leuke sfeerimpressie 8 Maand Jaap’s Gym!

8 Maand Jaap’s Gym from Jaap van der Zand on Vimeo.

Written by in: All the other shit | Tags: ,

No Comments

Comments are closed.

RSS feed for comments on this post.


Powered by WordPress Farry 2007.